EL DIBUIX

INTRODUCCIÓ AL DIBUIX

El dibuix és un instrument de coneixement, que té una finalitat mental i expressiva. Quan volem dibuixar, hem de passar d’una realitat a tres dimensions i passar-la a un paper a dos dimensions, fem una realitat bidimensional d’una idea, per tant, podem considerar el dibuix com a una abstracció, perquè ens situem en un món que no és real, el paper. Per tant, com diu la llegenda xinesa, per saber dibuixar s’ha de saber mirar i veure.

Quan una persona dibuixa, ha de veure relacions, diferencies, simetries, etc. D’allò que vol realitzar. Cap persona neix sabent dibuixant, però a base de practicar, es pot aprendre a fer-ho, cada cop d’una manera molt més precisa. .) Existeixen tres problemes principals que cal superar per saber dibuixar:

-          Passar de les 3 dimensions a 2 dimensions del paper.

-          Saber plasmar les proporcions reals dels objectes.

-          Saber aplicar la llum al dibuix , que  dona relleu i sensació de volum.

Hi ha diferents formes del dibuix. Segons el grau de realisme que busquem, parlarem d’un dibuix real o abstracte. També podem distingir els diferents tipus de traç sent simple ( un esbós ), o realitzant detalls acurats. Alguns dels elements del dibuix són la taca, la línia o la textura i de forma estructural podem trobar la forma, la proporció o el contrast, entre altres.

Si ens fixem en les característiques del dibuix, també podem distingir el dibuix artístic i el dibuix tècnic. Aquest últim té molta relació en el món científic, i podem trobar diferents mides i paràmetres, proporcions, simetries, etc.  El dibuix artístic parteix del naturalisme.

A L’etapa d’ educació infantil, el dibuix es centra en copiar els elements naturals que tenen al seu voltant. Hem d’aconseguir que els infants es puguin alliberar dels conceptes estereotipats, extreure tot allò particular del que veuen, i fer-ho representant justament el que veuen,  el màxim de coses, sense cap idea percebuda.  Si deixem i treballem perquè els nens dibuixin des de petits, els ajudarem a desenvolupar la imaginació espacial, tenir consciència total de les coses, sintetitzar, ... Per als més menuts, dibuixar és expressar i comunicar, manifestar sentiments i emocions. Tot aquest seguit d’accions les realitzen abans de la iniciació de la parla, amb el que podem comprovar que és un recurs molt important per poder treure tot allò que porten dins i no saben expressar-ho d’una altre manera. Per tant, l’educació en les arts visuals hauria de ser una assignatura amb un pes molt més important del que té actualment, ja que forma part del desenvolupament dels infants en edats molt primerenques i al llarg de tota la vida.